sportschool kenny evers

FITNESS

GRATIS EEN WEEK PROBEREN?! VRAAG NU GRATIS EN GEHEEL VRIJBLIJVEND EEN WEEKPAS AAN 

Bij Sportschool Kenny Evers geloven wij in een doelgerichte aanpak, gepersonaliseerd en gericht op jouw doelen. Net even anders als de grote fitness fabrieken richten wij ons op het individu en is het onze doelstelling om samen jouw persoonlijke doelen te behalen.

Iedereen bij Sportschool Kenny Evers krijgt een trainingsschema op maat, welke we samen met jou maken volledig afgestemd op jou persoonlijke doelen. Op deze manier houden we de doelen haalbaar. En niks werkt meer motiverend als doelen behalen!

Cardio is een vorm van fitness waarbij het trainingsprogramma afgesteld wordt op de gemeten hartslag. Het doel is om door middel van verschillende trainingen een constante hartslag aan te houden, om zo conditie op te bouwen of om af te vallen.

Cardiofitness wordt door jong en oud beoefend. Vooral mensen die een zittend bestaan hebben, kunnen hierbij gebaat zijn. Een voordeel boven andere sporten zoals teamsporten is dat men bij cardiofitness minder aan vaste trainingstijden gebonden is.

Bij veel fitnessapparaten die bij cardiofitness worden gebruikt kan de hartslag worden afgelezen op een display. Indien de waarde voor de hartslag te hoog wordt, kan men de apparaten lichter instellen. Ook andere factoren, zoals de ademhaling, bepalen de hartslagwaarde. Verder kunnen vaak andere waarden op fitnessapparaten worden afgelezen, zoals die van calorieverbranding en de tijd dat nog moet worden getraind. Aan het begin van de training kunnen waarden als maximale trainingstijd, leeftijd en gewicht worden ingevoerd.

Bij het afvallen geldt dat er geen oefeningen zijn die ervoor zorgen dat enkel lichaamsvet in een heel specifiek deel van het lichaam wordt afgebroken. Vandaar dat cardiofitness wordt toegepast voor het afvallen: Vet wordt in het gehele lichaam verbrand, dus ook in probleemgebieden. Om een buikje weg te werken, doet men dus niet enkel cardiofitness oefeningen die de buikspieren trainen, maar dient men veelzijdige oefeningen te doen waarbij verschillende spiergroepen van het lichaam worden gebruikt, zoals die in armen en benen.

Krachttraining is training met gewichten, dit wordt ook wel weerstandtraining genoemd. De weerstand is afkomstig van gewichten. Bij gewichten kun je denken aan halters, fitnessapparatuur, kettlebells en dumbbells. Krachttraining is erop gericht om je spieren sterker te maken

Krachttraining bevorderd de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Hiermee verlaag je de risico’s op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte. Deze 2 zijn een indicatie voor de mate waarin je risico loopt op een hartaanval, een beroerte of zelfs een hersenbloeding.

Ook kun je osteoporose voorkomen, of de mate ervan beperken met fitness. Osteoporose is een natuurlijk proces, dat hoort bij het ouder worden. Je botten worden hierdoor broos. Maar fitness en krachttraining zorgen ervoor dat dit proces stopt, of vertraagt. Je spieren worden immers sterker en groeien in omvang.

Hierdoor trekken ze meer aan je pezen, die aan je botten vast zitten. Als antwoord hierop, zorgt je lichaam ervoor dat het voedings- en bouwstoffen naar je botten stuurt, zodat ze sterk genoeg zijn om de kracht van je spieren aan te kunnen.

Ook bevorderd krachttrainingen je metabolisme. Metabolisme speelt een belangrijke rol in het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt. Daarmee is het van grote invloed op je gewicht.

Door fitness en krachttraining krijg je meer spiermassa. Spieren gebruiken dagelijks 10x meer energie als lichaamsvet. Voor 1 kilo extra spiermassa, verbrandt je lichaam tot wel 100 calorieën per dag extra. Bij 1 kilo vetmassa, verbrandt je lichaam slechts 10 calorieën, om deze massa in stand te houden. Dit gegeven maakt fitness zeer geschikt voor duurzame gewichtsreductie.

Er is nog een positief effect van fitness en krachttraining bij afvallen. Of beter gezegd, afslanken. Spieren nemen 4 keer minder ruimte in als lichaamsvet. Dit houdt in dat je lichaam slanker wordt, naar mate je spiermassa toeneemt. Je vetmassa neemt dan, als het goed is, automatisch af want je metabolisme is verhoogd. Als dit niet zo is, dan doe je er goed aan om je voedingspatroon eens kritisch onder de loep te nemen.

Waarom krachtraining:

Calorieën verbranden tijdens fitness en krachttraining, in de eerste plaats verbrand je al zo’n 400 tot 500 calorieën tijdens een uur fitness en krachttraining. Dit kan minder zijn dan een uur hardlopen, maar je recuperatietijd voor krachttraining is 48 uur. Dat is veel langer dan cardio training, zoals hardlopen.
Calorieën verbranden na de training, tijdens die 48 uur vragen je spieren om extra energie, voor het herstel. Dit betekent dat er, in die 48 uur, veel calorieën naar je spieren gaan. Dit is het zogenaamde “after burn”, of kick back effect.
Automatisch calorieën verbranden dankzij fitness en krachttraining, vervolgens, ten derde, hebben heeft je toegenomen spiermassa dagelijks meer energie nodig en is je metabolisme ook nog eens gestegen.
Een ander positief effect van fitness is dat de snelheid van je metabolisme toeneemt waardoor je dagelijks nog meer calorieën verbrandt.

Tenslotte hebben fitness en krachttraining een positief effect op het voorkomen van blessures bij andere sporten.

 

:ontactgegevens:

Sportschool Kenny Evers

De Vliegerlaan 2-4
2273 BV Voorburg

070 – 406 66 55
Info@sportschool-kennyevers.nl

Openingstijden:

Maandag t/m Vrijdag: 08:00 - 22:00
Zaterdag: 08:00 - 14:30
Zondag: 09:00 - 14:00